עלייתו ושקיעתו של עולם הבישום הקלאסי - חלק ח
- Binyamin Wertenshtein
- 26 במרץ 2024
- זמן קריאה 3 דקות
עלייתו ושקיעתו של עולם הבישום הקלאסי - חלק ח
בשבעת הפוסטים הקודמים, פרשתי בהרחבה חסרת תקדים את סיפור שקיעתו של עולם הבישום הקלאסי כפי שלמיטב ידיעתי לא סופר מעולם (-לפחות לא בעברית 😉).
כאמור בכל הפוסטים הקודמים, מדובר בסיפור מבוסס תיאוריה אישית המבוססת על מחקר עצמאי המבוסס על חוות דעת של מאות משתמשי בשמים ברחבי הרשת.
אפשרי בהחלט כי חלקים משמעותיים בסיפור או אף כלל הסיפור רצוף טעויות, ואין להתייחס אליו כעובדה מוגמרת ומוחלטת.
מדובר בניסיון אישי שלי "לחבר חלקי פאזל" שיסבירו את היעלמותם מהנוף של בשמים קלאסיים רבים וטובים, ואת השינוי המשמעותי בריח של כאלה שעודם קיימים על המדפים.
שקיעתו של עולם הבישום הקלאסי היא הסיבה העיקרית להקמתו של אתר זה - לאפשר במה מכובדת לאותם בשמים קלאסיים שהיו ואינם, או לאלו המעטים שעודם איתנו כאן.
"רעידות משנה"
בדומה לרעידת אדמה - בה מתרחשות "רעידות משנה" גם הרחק ממוקד הרעש, כך לכל תהליך משמעותי ישנם תהליכי משנה שמלווים אותו.
גם תהליך שקיעתו של עולם הבישום הקלאסי לווה במספר תהליכי משנה, עליהם נספר במאמר זה.

שוק בשמי ה Vintage
ככל שחלף הזמן ובשמים קלאסיים נעלמו מהמדפים או שנותרו אך ריחם השתנה, נוצר בקרב חובבי הבישום הקלאסי ביקוש לגירסאות הראשונות של הבשמים - בעלי הניחוח המקורי.
בתחילה עוד ניתן היה להשיג את גירסאות אלו באמצעות פניה לספקים - להם עוד נותר מלאי, מי שהיה חכם ומודע לתהליך בזמנו אף הצטייד במספר "בקבוקי גיבוי" - דבר שגרם לחיסול המלאי במהירות.
עם חלוף הזמן, המלאי של הגירסאות הראשונות הלך והתדלדל עד שחוסל כליל, מה שגרם לאנשים פרטיים שהחזיקו בגירסאות ראשוניות של אותם בשמים להבין שהם מחזיקים במוצר נדיר שיש לו ביקוש רב, דבר שגרם למחירם של בקבוקים כאלו לטפס לפי כמה וכמה ממחיר השוק המקורי שלהם.
באתרי סחר בינלאומיים תוכלו למצוא דוגמאות רבות לכך - בושם שכבר אין להשיגו היום עשוי לעלות לעיתים יותר מפי 10 ממחיר השוק המקורי שלו.
גם בושם שעדיין זמין לרכישה אך הניחוח שלו עבר "שחזור", עשוי לעלות פי כמה וכמה בגירסתו המקורית.
מיזוגים ורכישות
ברבות השנים, לא מעט בתי בישום קטנים נרכשו ו"נבלעו" על ידי מותגים גדולים מהם, ולעיתים, אף מותגי בישום גדולים נרכשו על ידי "תאגידי על".
במצב כזה היתרון העסקי מובהק לשני הצדדים - בית הבישום הקטן שנרכש מבטיח לעצמו יציבות ו"גב כלכלי" כאשר הוא נהפך להיות חלק מתאגיד עסקי גדול ומצליח, ואילו בית הבישום הגדול שרכש את המותג הקטן מרחיב את הפורטפוליו של מותגי הבישום שלו באופן שיניב עבורו רווחים נוספים.
מהצד השני של התמונה, כאשר עסק קטן נהפך לחלק מתאגיד גדול הוא מאבד במידה כזו או אחרת את העצמאות שלו - ומקבל הכתבות עסקיות מהבוס הגדול, כך למשל עשוי לקרות תהליך "התייעלות" בכדי למקסם רווחים - כאשר הצד הרוכש מצפה מהצד הנרכש לצמצם ולחתוך עלויות ככל הניתן, לעיתים גם במחיר של פגיעה באיכות העבודה והמוצר הסופי.
ביקורות משתמשים רבות מתייחסות לעובדה כי לא מעט בשמים ששייכים למותגים שנרכשו על ידי מותגים גדולים, עברו "שחזור" של הניחוח לאחר הרכישה ושינו את ריחם - לעיתים לבלי הכר.
ניתן רק להניח שאחד השיקולים בביצוע ה"שחזור" לניחוח היה כי הצד הרוכש רצה "להגן על עצמו" מפני הגבלות קיימות או עתידיות ולכן ייצר מחדש את הניחוח באמצעות חומרים שנמוכה הסבירות כי יומלצו כמוגבלים בשימוש.
יכול להיות שחלק מבתי הבישום הקטנים אשר מן הסתם היו בעלי יכולת כלכלית פחותה הושפעו דרמטית מתהליך ההגבלות על חומרי הגלם (-שכאמור בפוסטים הקודמים, עשוי לגרום להוצאות כבדות בתהליך שחזור הניחוח מחדש, לעיתים יותר מפעם אחת), מה שאולי גרם להם לרצות להירכש על ידי חברות גדולות על מנת להציל את עצמם ממצוקה כלכלית והשלכותיה.




תגובות